Specifikace auta a jeho přestavba

Na plážích v Mexiku jsme konečně trochu zpomalili a nastal čas do našeho časopisu „Kůň a Pes“ přispět i trochu techničtějším příspěvkem.

Níže je pár čísel a technických údajů k našemu autu. Časem se budu snažit psát tematické příspěvky o jednotlivých technologiích, nejen o tom, proč jsme je zvolili, ale i o tom, jak se nám osvědčili.

V kostce:

Z původního nákladního auta Mercedes Sprinter jsme sundali korbu a na nosný rám si nechali udělat izolovanou budku podobnou karavanu, kde se vaří, jí i spí. Mezi šestimístnou kabinou auta a nástavbou je okénko - nouzový průlez (regulérní průlez pro děti). V zásadě se tedy jedná o 2+KK :-)

V nástavbě je karavanové sezení do “U”, kde se stůl na spaní sklopí a vznikne letiště napříč o rozměrech 210x150cm. Nad sezením jsou na bocích dvě sklopné postele 200x65cm. Jedno dítě může navíc spát napříč v kabině auta na zadní lavici. Jinak je to jako v karavanu - kuchyňská linka s dřezem, lednička, skříňky a šuplíky, boční a střešní okna. Vaříme na plynu, na který nám jede i 10L bojler, topení je teplovzdušné naftové, sprcha je jen venkovní (ale napojená na teplou vodu z bojleru), WC je pouze chemické přenosné. “Koupelnu” nemáme. V nástavbě jsou samostatné baterie dobíjené jak z motoru auta při jízdě, tak solárními panely, co máme na střeše.

Detailněji v číslech:

Označení:           Mercedes Sprinter 319 4x4 Bluetec

Rok výroby:        2014, při koupi (léto 2020) najeto 97.500 km

Motorizace:       3,0 L V6 diesel (Euro 6), 140kW / 190 koní

Převodovka:       manuální 6 rychlostí, 4x4 (hnaná zadní náprava, předek připínatelný 50/50), redukce v poměru 1:1,4

Nádrž:                 tovární 100 L, bereme záložní kanystr 20 L

Původní stav : valník, dvoukabina - šestimístný náklaďáček do 3,5 tuny (N1G)

Přestavba:          podzim 2020 až léto 2021 na obytný automobil  realizovala ostravská Praga Automotive. Oficiální přestavba se zápisem do TP - SA obytný automobil M1G

Spolupracující firmy:

-          Elektro – Roman Barabasch - www.elbara.cz

-          Nábytek – Jan Vavro (kontakt na vyžádání)

-          Nezávislé dieselové topení – Tomáš Miksa http://mios.cz

-          Plyn – Petr Matouš https://www.matservis.cz/

-          www.svetkaravanu.cz www.Amazon.de a desítky dalších 😊

Kabina: 6 míst k sezení, z toho dvě vepředu, zadní čtyřlavice s úložným prostorem pod ní

Izolovaná nástavba: sendvičové panely (2mm laminát, PU 36mm, 2mm laminát), podlaha 80mm na roštu z hliníkových profilů. To celé sedí na původním šasi po demontáži korby.

Okna: - boční Dometic S4, střešní 1x Dometic Midi Heki 700x500, 1x ventilátor MaxxFan Deluxe

Voda: nádrž na čistou vodu 120L, čerpadlo a expansní nádržka Lilie, plynový bojler Truma BG 10L 70/50 stupňů, 1x dřez Dometic 910 s pákovou baterií, 80 L nádrž na odpadní “šedou” vodu pod autem. Sprcha venkovní - na rychlospojku. 6x kanystr na pitnou vodu 5 L.

Plyn a vaření: LPG nádrž Stako 40 L pod autem, plynový dvouplotýnkový vařič Dometic HGB2335, venkovní gril (připojení na plyn z auta rychlospojkou)

Lednice: elektrická kompresorová Indel B Cruise 130 L.

Topení: Nezávislé naftové topení Eberspacher M2 D4L 4kW, 2x rozfuk do nástavby, 1x do kabiny

Elektro (12V): Baterie Renogy 2x100 Ah LiFePO, veškeré ostatní komponenty Victron Energy - dobíjení z alternátoru DC/DC Orion 30A, kombinovaná nabíječka a měnič na 230V Multiplus 12/500VA, výkon cca 400W. Rámové solární panely 2x175Wp. Monitoring BMV 712.

WC: vojenská lopatka ČSLA, nouzově přenosný záchod Thetford PP365

Pár fotek z přestavby:

Takto jsme Sprintera koupili, jediný tunning od předchozích majitelů bylo zvýšené sání, jinak tovární úprava stavebního valníčku.       

 

Korba se sundala a začalo se plánovat, auto má již vyměněné větší pneumatiky.

První koncept – zadání pro přestavbu

Na přestavbu jsme vybrali firmu Praga Automotive z Ostravy. Z několika oslovených firem nás zaujal profesionální přístup k nabídce a rychlé reakce na jakýkoli námět. Dále pak zvyk vše, co jde dělat z hliníku pro snížení hmotnosti.

Strojaři se nezapřeli, vše si kreslili a modelovali ve 3D. Hodně to usnadňovalo komunikaci Praha – Praga. Auto jsme do Ostravy přivezli v srpnu 2020, nicméně nějakou dobu ještě trvalo, než jsme dotáhli veškeré plány, aby se mohly dát panely do výroby.

Panely na budku z laminátových sendvičových panelů vč. veškerých hliníkových výztuh byly vyrobeny a složeny v lednu 2021.

Přestože jsem se snažil mnoho večerů naplánovat i rozmístění jednotlivých technologií, nakonec bylo stejně nutné si to fyzicky rozmístit v budce a domyslet jednotlivé rozvody, aby nic s ničím nekolidovalo.

Pan Flandera z Pragy má na sebe navázané jednotlivé prověřené spolupracovníky viz. výše, ale jako u každého prototypu to bylo hodně plánování, slepých uliček a hlavně stovek večerů surfování na internetu, zamítání jednotlivých konceptů, abychom se k nim po čase opět vrátili.

Kromě speciálů na Dakar dělají ve firmě Praga Automotive převážně nástavby na náklaďáky, vojenské vozíky a jiné. Vždy, když jsem k nim přijel, náš „velký“ Sprinter tam vedle ostatních zakázek vypadal jak Minicooper

V budce se hrálo na centimetry, tj. před vlastní výrobou bylo nakonec neocenitelné si udělat mockup ze sololitu na závěrečnou korekci. Reálně se tam postavit a vyzkoušet si, jak se v takovém prostoru bude pohybovat.

Celé to bylo dost o tom, že já mám 190cm a Eva téměř také a mainstream je vždy navrhovaný na lidi 170-180cm max.

Kromě budky se dělala ohrádka na míru, zvyšovala zadní traverza (správně se to jmenuje podjezdová zábrana), vzduchové měchy jako doplněk listových per zadní nápravy, sklopný stolek na venkovní vaření,  schůdky a úložné prostory. Vzadu je připláclá bedna na venkovní stůl a židle, nosič na dvě jízdní kola, vlevo vepředu je nádrž LPG.

Kvůli Covidu se protahovaly dodávky jednotlivých komponent, nutných k tomu, aby se dalo pokračovat. Ale hlavně byly všechny dodací lhůty výrobců absolutně bez jakékoli záruky. Dodání okna, které normálně trvá do dvou týdnů, zabralo asi 4 měsíce. A navíc nebylo jisté, jaké rozměry nakonec budou k dispozici, tj. nešly vyřezat díry a tím pádem ani nebylo možné budku nalakovat. Bez toho nešlo začít na nábytku…

Zadní okénko se upravilo a částečně zavařilo do podoby navazujícího průlezu. Celou dobu jsme vedli debaty o jeho nutnosti, ale jsme rádi, že jsme vytrvali a zrealizovali ho. Nejen že jím děti lezou sem a tam, ale hlavně máme za jízdy přehled o tom, zda někde něco nepadá. Často se stane, že zapomeneme zajistit jeden z mnoha šuplíků, nebo se špatně dovře lednička. Vím,e pak o tom hned a ne až na konci cesty, kdy už by byly věci asi napadrť.

U elektrikářů - pod lištami budky vede pouze venkovní osvětlení. Vše ostatní je v lištách po povrchu, v panelech se žádná příprava nedělala. Není to tak designové, ale máte do poslední chvíle variabilitu něco měnit  a posouvat. Zároveň je vše přístupné pro modifikace a úpravy.

Nábytek chtěla Eva překližkový, nikoli sterilní lamino. Vzhledem k váze jsme nakonec zvolili překližku z dřeva Okoume (někdy se nazývá také Gabon), ze které se vyrábějí lodní interiéry. Tato překližka je relativně tvrdá, lehká a pokud je to 100% okoume a ne nějaký mix s topolem ,tak je i voděodolná. Náš pan truhláž - pan Vavro odvedl skvělou práci.

Váha se řešila na každém kousku nábytku, tam kde to šlo je rámový systém pouze okapotovaný 6mm překližkou, vodorovné sedací části a postele pak 8mm.

Poličkové a šuplíkové skříňky jsou již sektorové s dvířky 12mm. Jakmile se vyrobily základní rastry nábytku, začaly se do toho tahat jednotlivé technologie a kabeláže

Dokončené elektro. Elekrikáři byly šikovní a dokázali se popasovat s asi třetinovým prostorem, než by bylo normální. Ale tím, že jsme to rozmístili opět 3D, vše tam vlezlo a ve výsledku je to i relativně přehledné

A to už je naše dokončené auto na testovací dovolené u polského Baltu v červenci 2021

Během podzimu jsme vyrazili na několik prodloužených víkendů, abychom vše řádně otestovali. Nejen za ideálního letního počasí, ale i nočních mrazů na Vysočině. Toto se ukázalo jako důležité, jelikož jako u každého prototypu bylo třeba některé věci doladit, vychytat drobné mouchy a domyslet nějaké dodatečné úpravy.

Na závěr podzimu jsme tedy odvezli auto do Ostravy znovu. Doplnily se úložné hliníkové bedny na ohrádku, na míru se vyrobila zadní plechová bedna na gril a uchytila se jedna plastová bedýnka pod schůdky. Na pravý bok místo původně zamýšlené markýzy se dala pouze air lišta na látkovou stříšku, navařilo se přední vyprošťovací oko. Byla doplněna otoč na sedadlo spolujezdce. Foto před odplutím z přístavu v belgickém Zeebrugge.

Uvnitř se doplnila skříňka na záchod, některé poličky a sklopná deska pro uzavření průlezu pro převozy. Zrevidoval se rozvod vody a topení.

Eva již v předchozím příspěvku popisovala naše spaní, další témata budou snad následovat.

Zatím vše funguje více méně podle našich představ a náš terénní karavan naplňuje maximum protichůdných požadavků, které jsme si na začátku stanovili. Ne, nemáme kulatá světýlka po celém autě, kachličky a palubky, ale je to pojízdná kuchyně s topením a teplou vodou z kohoutku pro pět lidí. Na terénních pneumatikách, 4x4 s redukcí nás sice nikdy nedostane tam, kam expediční Land Rover, ale stále mnohem dál než většina obytňáků a dokonce i dále než některé osobáky.