Jak jsme vybírali auto, kterým pojedeme na cestu kolem světa

Otřepané rčení říká, že neexistuje jediný správný dopravní prostředek na dlouhodobé cestování, ale že každý cestovatel má jiné potřeby a každému tak vyhovuje něco jiného. Úroveň sebemrskačství nemá strop. Ať už dobrovolného (Dan Pribáň a jeho trabanti) anebo nedobrovolného (jako středoškolákům nám budget na cestování pokryl maximálně instantní těstoviny a autobus, když jsme byli starší, tak instantní těstoviny a osobní auto půjčené od rodičů).

Dan Pribáň a jeho trabanti

Naším prvním vlastním autem byla Toyota Camry ročník 1987 – sedan, jen o trochu větší než žigulík. Touto Toyotou jsme v roce 2005 projeli velkou část Austrálie.

Původní myšlenka pro cestu kolem světa byla, že vezmeme terénní pick-up (jako je např. Toyota Hilux) a za něj zapřáhneme karavan, ideálně rovněž nějaký odolnější.   

Inspirativní foto. Zdroj si bohužel už nepamatujeme.

Čím dál víc nám ale docházelo, že celou naši historii cestování (před dětmi i s dětmi) nejezdíme na jedno místo, kde zůstáváme celou dobu, ani se nepřesouváme z kempu do kempu. Většinou spíme každý den jinde, nejčastěji nadivoko, někde na lesní cestě tak, abychom nebyli při stanování vidět z hlavní silnice. Což ale znamená, že taková místa musíme hledat metodou pokus-omyl a nezřídka kdy je nutné se otáčet na místech, která k tomu nejsou primárně určená. Což s karavanem bývá dost problém. Navíc s karavanem zapřaženým za autem platíte dvojnásobek za transporty a dálnice. Projíždění neznámých měst může být rovněž dost adrenalin.

Kempování na divoko ve Skandinávii v roce 2018. Dětem každovečerní stavění stanu na neznámém místě nevyhovovalo, vadilo jim, že předem nevědí, kde budou spát.

 Standartní obytňák pro pět jsme také rychle zavrhli, jelikož Fiat Ducato s předním náhonem je super na asfaltu, ale mimo bych s těmi 3 tunami bakelitu raději nejel.

Výsledkem těchto úvah bylo, že jsme se přeorientovali na hledání dvouosého bydlíku do 3,5 tuny, ideálně 4x4, aby zvládl i lesní nezpevněné cesty a ráno se vyhrabal zpět z mokré louky. také jsme chtěli, aby děti za jízdy seděly s námi v kabině a ne na sedadlech v “salonu” zády po směru jízdy. Nejsem žádný automechanik, tj. hledali jsme něco spolehlivého, co má servis v každém středním městě po světě. První v tomto žebříčku hodnot trůní Toyota, v závěsu Mercedes a Iveco.

 Obecně vzato se bydlík dá udělat z čehokoli. Koupit dodávku a z nákladového prostoru udělat palubkami obložený obýváček je instagramovým mainstreamem.  Má to háček. Z 99% je určený pro dva mladé lidi, co mají surfboard a Mac (dle fotek evidentně bez nabíječky). Najít inspiraci pro rodiny s dětmi je výrazně složitější. Jelikož jsme oba vysocí, standartní dodávkové spaní napříč pro nás bohužel nebyla vhodná varianta.

Na podzim 2020 jsme si půjčili na zkoušku obytňák, abychom vyzkoušeli, jak se nám v něm žije.

 Neocenitelným zdrojem informací a vzorem  “Van living” nám byla americko - chorvatská rodina Mali Misch, nyní Freely Roaming, která žije se třemi dětmi na cestách již přes 14 let na několika kontinentech, toho času s DIY Sprinterem na cestách po Evropě. K tomu v čem a jak žijí  a cestují došli ne na základě instagramu, ale vlastních mnohaletých zkušeností. 

 Další inspirací nám byl server Nomádem.cz , zejména při plánování přestavby a výběru jednotlivých technologii.

 Při procházení a inzerátů a objíždění potenciálních dodávek jsme narazili na jiný koncept. Malý náklaďáček s korbou. Majitel nás přesvědčil, že udělat místo korby budku nebude větší problém. Do auta jsme se zamilovali na první pohled, jelikož motorizace seděla přesně. Mercedes Sprinter 319 4x4 z roku 2014 s robustní nákladní redukční převodovkou, šestiválcový motor 3,0L, 140 kW/190 koní, nejsilnější co se do Sprinterů kdy dával. Takže jsme si plácli a hned začali plánovat a shánět firmu, která by přestavbu uměla udělat.

O přestavbě napíši samostatný článek, takže zatím ostrý střih - o rok později jsem s naším tátou na cestě do Ostravy pro náš nový obytňák, se kterým ještě téhož večera na konci července 2021 vyrážíme z Brna na testovací dovolenou k polskému Baltu.

 Byla celá ta anabáze s přestavbou správné rozhodnutí? Dáme vám vědět.