Škola na cestách

Hned v úvodu tohoto článku se přiznám, že před odjezdem na cestu kolem světa jsem v sobě řešila dva velké problémy – jedním byl strach o zdraví naší pětičlenné rodiny v průběhu cesty, druhým byly velké obavy z toho, jak budeme na cestách zvládat školu. Všechny naše tři děti jsou školou povinné a v času odjezdu na více než roční cestu kolem světa navštěvovaly 1., 5. a 7. třídu základní školy. My s manželem nemáme pedagogické vzdělání (když pominu to, že já mohu učit chemii na střední škole) a hlavně nemáme v tomto směru žádné ambice, nebaví nás to a nenaplňuje. Takže škola byla pro nás bohužel spíše nepříjemná, ale nutná povinnost.

Pokud vás učení s vašimi dětmi baví, můžete se v tomto ohledu na cestu těšit. Na cestě si ho užijete tolik, kolik budete chtít. Pokud ve vás stejně jako ve mně představa vzdělávání vlastních dětí vyvolává spíše nepříjemné pocity, chtěla bych vás ujistit, že se to dá zvládnout a že to není tak náročné, jak to na první pohled vypadá (ale úplně snadné to také není). V tomto článku bych chtěla podrobně rozepsat to, jak jsme to měli se školní docházkou my a dodat odvahu těm, kteří se bojí, že je to nad jejich síly.

Předem upozorňuji, že článek se velmi dlouhý, nečte se úplně jednoduše a některé informace se v něm několikrát opakují. Není to návod na to, jak řešit školu, když cestujete s dětmi. Spíš naše osobní zkušenost, doplněná o pár informací a odkazů navíc.

Vyplňování úkol§ v pracovním sešitě u piknikových stolů kousek od pláže. Florida 2022.

Školský zákon

Český školský zákon umožňuje vzdělávání dětí v zahraničí bez nutnosti navštěvovat prezenčně zahraniční školu. Pokud se chystáte na cestu je potřeba to škole oznámit a požádat o převedení dítě na jinou formu vzdělávání, která se nazývá „plnění povinné školní docházky v zahraničí - individuální forma výuky“ (§ 38 odstavec 2). Dítě bude stále vedené jako žák v původní základní škole tzv. kmenové škole. Proto abyste mohli své dítě individuálně vzdělávat v zahraničí není potřeba mít žádné minimální dosažené vzdělání. V průběhu cestování není nutné žádné přezkoušení. Pokud chcete, aby dítě dostalo české vysvědčení je nutné přezkoušení každé dva roky. Po vašem návratu je třeba se ohlásit řediteli kmenové školy a ten zařadí žáka do příslušného ročníku po zjištění úrovně jeho dosavadního vzdělání, zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb a s přihlédnutím k jeho věku. (vyhláška 48/2005 §18a a následující).  

ODKAZY:

Školský zákon

Vyhláška 48/2005 §18a

Plnění povinné školní docházky v zahraničí od 1. 9. 2017

V případě jakýchkoli dotazů, doporučuji si zavolat nebo napsat přímo na MŠMT.

Mgr. Michaela Burdková, oddělení základního vzdělávání, michaela.burdkova@msmt.cz, tel. +420 234 81 2125

Mgr. Svatopluk Pohořelý, vedoucí oddělení základního vzdělávání, Svatopluk.Pohorely@msmt.cz, tel +420 234 81 2132

Individuální vzdělávání při zapsání se v původní škole vám dává velkou flexibilitu, ale zároveň to na vás i vaše dítě klade velkou zodpovědnost. Je třeba zvážit, jestli je to pro vás schůdné a zvládnutelné. Osobně si myslím, že pro děti v nižších třídách prvního stupně (1.-3. třída) je to zcela vyhovující forma a na rodiče to neklade žádné nadměrné požadavky.

Pokud se jedná starší děti a zvláště pak o děti na druhém stupni, kdy je škála předmětů širší a jejich vyučování vyžaduje od rodiče hlubší znalosti, je zůstávání na původní základní škole už hodně náročné, jak pro děti, tak pro jejich rodiče. Ale i situaci, kdy cestuje s dětmi na druhém stupni, lze řešit bez toho, že byste celé dny strávili studiem fyziky a dějepisu místo, abyste si užívali cestování. Dítě může přestoupit do školy, která se zaměřuje právě na podporu individuálně vzdělávaných žáků (většinou se jedná o děti v tzv. domácí škole). Stále bude vedeno jako, že „plní povinnou školní docházku v zahraničí v individuální formě výuky“, ale od školy se vám dostane podpory, ať už jen v tom, že škola bude na vedení takových žáků zvyklá a bude mít nastavené mechanismy, jak zařídit potřebnou byrokracii (povinné úkoly během školního roku, přezkoušení) nebo přímo v tom, že dětem poskytne výukové materiály a především on-line hodiny s učiteli.

Škola v kempu. Florida 2022.


Jak to měly naše děti

My jsme si během cesty vyzkoušeli obojí – jak učení se s rodičem, tak učení se s podporou specializované školy. V době našeho odjezdu na začátku února 2022 naše děti navštěvovaly 1., 5. a 7. třídu pražské základní školy. Děti dokončily první pololetí školního roku 2021/2022 zcela klasicky ve školních lavicích s tím, že občas kvůli kovidu byly doma a absolvovaly hodiny on-line formou. Na začátku druhého pololetí školního roku 2021/2022 jsme vyrazili do světa a děti byly stále přihlášené ve své původní škole. Učili se samy nebo se mnou. Školní rok nemají oficiálně uzavřený, neabsolvovaly přezkoušení a nedostaly vysvědčení.

Od následující školního roku 2022/2023 děti přestoupili na ZŠ Březová, která se zaměřuje právě na podporu pro individuálně vzdělávané žáky. Děti celý školní rok, který jsme byly částečně na cestě a částečně už zpět, zvládly velmi dobře, absolvovaly přezkoušení a dostaly vysvědčení. Od následujícího školního roku budou pokračovat na klasické základní školu v Brně. Pokud bychom se nestěhovali do Brna, vracely by se zpět do původní pražské základní školy.

Určování těžiště mnohoúhelníku. Florida 2022.

 

Jak to probíhalo

V této kapitolce popíšu, jak jsme to se školou měli v jednotlivých obdobích naší cesty. Pokud jste zažili s dětmi školou povinnými kovid, tak vám naši situaci snadno přiblížím tím, že na začátku naší cesty tj. v čase bez on-line hodin a s papírovými učebnicemi, mi průběh školy hodně připomínal situaci na jaře 2020. To bylo tehdy, když se školy zničehonic zavřely, děti zůstaly doma a na nás rodičích bylo, abychom se s nimi začali učit prakticky bez podpory ze stran školy.

Když se od nového školního roku holky začaly přihlašovat na on-line hodiny, situace více připomínala podzim 2020 nebo rok 2021, kdy byly školy na kovidové karantény připravené, on-line hodiny fungovaly. 

On-line hodiny v průběhu kovidové karantény. se ukázaly být dobrou přípravou pro on-line školu na cestách. Náš prvňáček Kuba. Praha 2021.

1.       před odjezdem na cestu (Praha)

Asi půl roku před odjezdem jsem napsala do ZŠ Březová, že bychom měli zájem do přestup k nim. Původně jsme si myslela, že by děti chodily hned od začátku naší cesty na tuto školu tj. že by na ni přestoupily v pololetí. Ukázalo se, že to není možné. Přihlášku na tuto základní školy je nutné podat velmi brzy, v podstatě skoro rok před začátkem školního roku, který tam chcete absolvovat (za nás to bylo do 15. října 2021). Pro nás z toho vyplývalo, že musíme dokončit školní rok na původní škole a že teprve od následujícího školního roku (a od poloviny naší cesty) mohou děti přestoupit na ZŠ Březová. Začátkem října 2021 jsme tedy podali tři přihlášky na ZŠ Březová.

V dostatečném předstihu před naším odjezdem na cestu jsem kontaktovala zástupce ředitele naší základní školy, domluvila si s ním schůzku. Oznámila jsem mu, že odjíždíme na roční cestu do zahraničí, kdy vzhledem k charakteru cesty nebude možné absolvovat školní docházku na zahraniční škole, jak by tomu bylo v případě, kdy bychom se do zahraničí přestěhovali. Domluvili jsme se na tom, že požádám o převedení dětí na výše zmiňovanou individuální formu vzdělávání v rámci plnění povinné školní docházky v zahraničí. Zástupce ředitele mne upozornil, že se s naším prvňákem nesmíme zapomínat na trénovat psaní, protože ze zkušenosti ví, že právě tohle bývá problém. Dále jsme se dozvěděla, že děti při domácím vzdělávám ztratí jistou dávku soutěživosti a úkoly vypracovávají pomaleji. Nic z toho nebylo řečeno nějak jízlivě. Spíš, abych věděla, na co si dát pozor a co očekávat. Jinak neměl žádné připomínky či komentáře.

Příprava notebooků. Kolumbie 2022.

 

2.       únor - červen 2022 (USA, Mexiko)

Naše děti byly vedené na individuální formě vzdělávání na původní pražské základní škole.  Děti si s sebou na cestu vezly papírové učebnice, sešity a jiné školní pomůcky. Holky se učily samy nebo s mojí pomocí. Kuba se učil se mnou. Americké silnice byly v dobrém stavu a tak nebyl problém se učit za jízdy. Často jsem seděla u dětí na zadním sedadle a učila se s nimi látku, kterou samy jen podle učebnice nezvládaly (fyzika, jazyky). Kuba se postupně naučil číst a psát všechna písmena, pokračovali jsme v pracovním sešitě do matematiky.

V průběhu dubna mi přišel email, že jsou děti přijaté do ZŠ Březová. Byla to velká radost a úleva.

Učení za jízdy. USA 2022.

Joli se učí s Kubou. Týna vyplňuje sešitek pro malé rangery. USA 2022.

Učení se u piknikového stolu. Vypadá to jako idylka, ale realita je často odlišná - komáři, ostré slunce, zima. Ne vždy jsou venkovní podmínky pro učení vhodné.

Tentokrát se děti neučí do školy, ale vyplňují sešity pro mladé rangery, které dostávali zdarma v národních parcích v USA. USA 2022.

 

3.       červenec - srpen 2022 (Střední Amerika)

 

Prázdniny. Učil se jen ten, kdo sám od sebe chtěl. Kuba začal číst knihy na čtečce.

Učíme se psát. Florida 2022.

 

4.       září 2022 - leden 2023 (Jižní Amerika, Japonsko)

Děti přestoupily na ZŠ Březová. I tam byly vedené v individuální formě vzdělávání v rámci plnění povinné školní docházky v zahraničí. V Kolumbii jsme od školy dostali přihlašovací údaje do systému i-moodle a do e-žákovky. Začali jsme se seznamovat s těmito systémy, nakoupili jsme školní pomůcky a zjistili, že existují elektronické učenice, které jsme obratem zakoupili.

Učily jsme se podle elektronických učebnic. Holky převážně samy, Kuba se mnou. Když to šlo, vytiskli jsme si materiály, které jsme stáhli na internetu. Zpočátku jsme kvůli nepříznivému časovému posunu nestíhali on-line hodiny. Když to časový posun umožnil, začaly se holky připojovat na ty on-line hodiny, které byly v rozumný čas (asi od 6 hodin od rána). Týna se na on-line hodinách začala zapojovat hned od první lekce, Joli to trvalo déle. Průběžně jsme plnily a odevzdávali předepsané úkoly. Když to bylo možné, vybrali jsme si termín on-line přezkoušení, které probíhalo v lednu. Náš pobyt v Japonsku jsme naplánovali tak, abychom v termínu zkoušek bydleli v bytě s rychlou wifi a děti měly na přezkoušení klid a pohodu. Přezkoušení dobře dopadlo.

Děti sledují video, které natočil ředitel škol v Březové. Kolumbie 2022.

Holky se učí pracovat se systémem i-moodle. Kolumbie 2022.

v kempu v Chile fungovala wi-fi pouze ve společenské místnosti. Holky se tedy učily tam, obklopené dalšími obyvateli kempu. Chile 2022.

Holky pracují na počítačích, Kuba si píše deník. Jižní Amerika 2022.

Na pololetní on-line přezkoušení měly holky klid a zázemí japonského domu v Kjótu. Japonsko 2023.

5.       únor - půlka dubna 2023 (Austrálie)

Časový posun v Austrálii neumožňoval absolvování všech on-line hodin. Některé vycházely na tak pozdní večerní hodiny, že už byly holky moc unavené. Pokračovali jsme dál v učení tak, jak jsme si zvykli už v první pololetí. Kuba psal denně stránku do deníku, hodně četl, soustředili jsme se hlavně na matematiku a češtinu. Holky se učily víceméně samy jen za pomoci on-line hodin.

Učení se za jízdy. Austrálie 2022.

Signál se někdy objeví na naprosto nečekaných místech. Jedeme dvě stě kilometrů po dálnici prakticky bez signálu a rozhodně bez dat. A pak se najednou signál objeví u prašné odbočky k dolu několik kilometrů od silnice. Protože holkám zrovna začínaly on-line hodiny, zastavili jsme na odbočce a na několik hodin tam zaparkovali. Zatímco se holky učili, my ostatní jsme se věnovali cvičení, vaření a drobným údržbovým činnostem.

Australské kempy bývají vybavené rozlehlou kuchyní a jídelnou. Místa bývají pokrytá wi-fi, což z nich dělá ideální místo pro učení.

Tyhle lehké podložky s klipy na uchycení jednotlivých papírů se nám velmi osvědčily. Koupila jsme je ještě před cestou a dvě přikoupila v jejím průběhu.

 

6.       půlka dubna - červen 2023 (Brno)

Po návratu do Česka mohly holky konečně absolvovat všechny on-line hodiny a učit se pěkně ve svých pokojíčcích. Školu si řídily samy. Kuba se stále učil se mnou nebo s mými rodiči, když byl zrovna u nich doma. Dohnali jsme výtvarnou výchovu, praktické činnosti a hudební výchovu, což jsou předměty, které se na cestě hůř zvládají.

V půlce června děti úspěšně absolvovali přezkoušení, které probíhalo prezenčně v Brně v univerzitním kampusu v Bohunicích. Na konci června nám poštou přišla tři vysvědčení.

Přihlásila děti do škol v Brně. Od nového školního roku budou opět chodit do kamenných škol.

 

Školy Březová

V textu píšu pro zjednodušení o ZŠ Březová, ale ve skutečnosti se jedná o více škol – mateřskou, základní a lyceum. Školy Březová se nacházejí v Březové na Uherskohradišťsku.  Původně se jednalo o klasickou mateřskou a základní školu, která se začala specializovat na podporu individuálně vzdělávaných žáků, a postupně se rozšířila i o lyceum (formu střední školy). Do škol stále denně chodí místní žáčci, ale je tam vedena i asi tisícovka žáků z celé republiky.

Pro nás tato škola znamenala velkou podporu, protože nabízí následující:

  •  on-line hodiny od 4. ročníku – vyučující může žáky vyvolávat a hovořit s nimi v reálném čase, posílat textové zprávy a sdílet soubory, obrázky, materiály, prezentace, nebo pracovat na virtuální tabuli

  • systém i-moodle – kde děti i rodiče najdou řadu výukových materiálů, příprav, zápisů hodin, nejrůznějších textů v různých formátech – textových, audio i video formátech

  • jednoduše sepsané podmínky pro absolvování pololetí – co mají děti odevzdat v jednotlivých předmětech

  • e-žákovku – on-line systém pro komunikaci s rodiči i se žáky, přihlašování se na přezkoušení

  • přezkoušení – 2x ročně – v pololetí v podobě on-line testů, na konci školního roku prezenční formou na několika místech (Březová, Brno, Praha), pro žáky v zahraničí je možné přezkoušení on-line

 

Existují i další školy, které se zaměřují na podporu individuálně vzdělávaných žáků. Mezi ně patří např. ZŠ a MŠ Bečov, Masarykova základní škola v Tanvaldu , ale existuje jich daleko víc. V Březové vidím jakou velkou výhodu to, že nabízí on-line hodiny, přezkoušení na několika místech v republice a předem dané podmínky, které je nutné splnit pro absolvování jednotlivých ročníků.

Pravidelné, ale nepovinné on-line hodiny jsou obrovským plusem nejen v samotném výkladu učiva tj. v tom, že vystudovaný učitel s dětmi probere látku daného předmětu a vysvětlí jim to, čemu nerozumí. Pro naše děti to byl i velmi důležitý sociální kontakt – jednak se samotným učitelem, ale i se spolužáky. Na cestách byly děti většinou hodně odtržené od svých vrstevníků a kontakt s nimi jim chyběl. Naše holky byly z on-line hodin nadšené. Těšily se na ně, rády na ně vstávaly. Také byly rády za možnost pochlubit se výsledky své práce – předvést připravené prezentace, ukázat, že něco umí, že něčemu rozumí, soutěžit se spolužáky v tom, kdo rychleji vypočítá matematický příklad. Prostě on-line hodiny byly super.

Výtvarná výchova - malování vodovkami podle fotografie. USA 2022.

On-line hodiny jsou většinou dvě až čtyři denně. Vyučování začíná v 7:45 hodin a končí v 13:20 středoevropského času. Hodiny jsou nepravidelně rozmístěné během dne. Takže některé dny začínají hned ráno a končí před polednem, přičemž uprostřed je ještě hodinová pauza. Jindy se začíná až třetí hodinou. Naše holky měly rozvrhy přepsané do časového pásma, ve kterém jsme se zrovna vyskytovali, a vylepené na vhodném místě v autě. Pro vaši představu sem vkládám odkaz na rozvrh on-line hodin (na adrese je potřeba si vybrat některou z tříd, která je označená jako IV).

Denní program bylo nutné škole přizpůsobovat. Jednak aby mohly holky absolvovat, co největší počet on-line hodin. Jednak bylo nutné dát dětem prostor pro práci na školních úkolech i jindy než za jízdy. Postupně jsme zjistili, že nám vyhovuje režim, kdy se děti škole věnují v čase mezi snídaní a desátou hodinou dopolední. V deset jsme zahajovali společnou činnost – výlet, nákup, odjezd z kempu apod.

Asi každému je jasné, že pro on-line hodiny bylo nutné mít připojení na internet. Jenže s internetem to bylo v každé zemi jiné a nebyla úplně snadné ho zajistit. V některých zemích fungovaly wifi, v jiných jsme byli připojení na datech. Někdy se nám stalo, že i když jsme se snažili signál nebo wifi najít, tak to prostě nešlo a holky ten den musely on-line výuku oželet. O to víc si pak po návratu do Česka vážily domácího prostřední s rychlou wifi, pevným stolem a vlastním pokojíčkem.

Kuba, který chodil do 2. třídy, neměl žádné on-line hodiny vypsané. V jeho případě jsme jeli čistě podle elektronických učebnic, které jsem koupila a stáhla do počítače. Čas od času jsme mu vytiskla příklady nebo úkoly, které jsem zdarma stáhla z internetu. Většinou pro mne bylo ale jednodušší mu příklady do sešitu napsat vlastní rukou. Kuba si každý den psal zápisy do deníku, aby trénoval psaní tak, jak nám kladl na srdce zástupce ředitele v pražské škole.

Klasické ráno. Kafe oblíbeného hrnku a psaní deníku za minulý den.

Výtvarku, hudebku, praktické činnosti jsme dohnali až ve stabilním prostředí bytu – v Buenos Aires, v Tokiu nebo v Brně. Angličtinu jsem neřešila. Nebyla povinná a neměla jsem na to síly. Tak trochu jsme doufala, že se ji naučí od dětí, které potkáme, ale na to neměli jsme moc štěstí. Spoustu pochytil od amerických kluků, které jsme potkali v Kolumbii, ale bohužel jsme s nimi nemohli strávit tolik času, kolik jsme chtěli.

V Kolumbii s Kuba vybral tlustý sešit s linkami. V průběhu cesty jsme do něj plnili psali různé úkoly z matiky i češtiny. Bylo to jednodušší než stahovat pracovní listy z internetu a shánět copy-centrum, kde by je bylo možné vytisknout.

V průběhu pololetí jsme společně plnili porfolio na i-moodlu vypracovanými úkoly. Vkládali jsme tam jednak důkazy průběžné práce – fotky zápisů do cestovního deníku, vypracovaných příkladů, výtvarných prací. Dále jsme přidávali povinné úkoly. Z češtiny a matematiky to byla krátká minutová videa, na kterých Kuba např. vyjmenovával tvrdé souhlásky nebo zpaměti počítal v oboru do 100. Videa jsme se ukládali na Kubův youtube kanál jako neveřejná tj taková, která může vidět jen ten, kdo má odkaz přímo na video. Odkazy na videa jsem vkládala do i-moodlu.  Pro představu sem kopíruji požadavky pro první pololetí 2. třídy.

Požadavky pro první pololetí 2. třídy na ZŠ Březová.

Ke škole bych měla i drobné výhrady. Výukové materiály na i-moodlu by mohly být lépe organizované. Některé formáty uložených souborů byly fakt netypické a dalo práci najít program, který by je přečetl. chyběla mi individuální komunikace se školou – ocenila bych e-mail, že děti zvládli přezkoušení v pololetí či, že nám posílají vysvědčení, ocenila bych reakce na odevzdané úkoly, on-line hodiny byly v červnu ukončeny velmi náhle a předčasně, byli z toho v šoku i samotní učitelé.

Návštěvy muzeí a galerií lze do portfolia ve škole Březová přidat jako jednu z nepovinných položek dokládajících, že se s dítětem vzděláváte. Samy o sobě však nestačí a neposkytují dítěti systematické vzdělání.

Celkově jsme však byli se školou spokojeni, na naší cestě kolem světa nám velmi pomohla a mohu ji všem cestovatelů se školou povinnými dětmi doporučit. Až na dobírku za vysvědčení, která přišla poštou, jsme nic neplatili. Vše bylo zdarma.

 

Elektronické učebnice

O existenci elektronické podoby normálních papírových učebnic jsem před odjezdem na cestu neměla ani ponětí. Díky nim se děti zvládly učit celý jeden školní rok, na jehož začátku jsme neměli možnost koupit si klasické učebnice.  I když byla v Březové na i-moodlu spousta podkladů, systematicky psané učebnice by nedokázala nahradit. Pokud v následujícím textu budu mluvit o učebnicích, používám tento termín pro zjednodušení a myslím tím i pracovní sešity apod.

Vyzkoušeli jsme dvě počítačová aplikace, ve kterých je možné elektronické učebnice používat – Flexibooks a Nová škola . Našla jsem i nakladatelství Alter, které nabízí elektronickou formu učebnic, ale pro jejich prohlížení je nutný přístup na internet. S internetem na cestách bývá problém a proto je potřeba mít učebnice stažené na počítači, aby se daly používat i off-line. My jsme se rozhodli používat aplikaci Flexibooks, do které se dají koupit a stahovat knihy od nakladatelství Fraus a Prodos. Pouze na chemii používala Týna učebnici od nakladatelství Nová škola.

Flexibooks

  • Učebnici je možné mít uložené až na třech zařízeních – počítač, tablet, mobil

  • U mě na mobilu aplikace vyžadovala přístup na internet – takže jsme ji používali jen na noteboocích, s tablety nemám zkušenost, ale předpokládám, že tam budou učebnice fungovat podobně jako na počítači tj. off-line

  • Učebnice lze stahovat postupně, podle toho, jak máte přístup na internet, není nutné ji stáhnout celou najednou, takže pokud vám v průběhu stahování vypadne wifi nebo dojdou data, nemusíte začít stahovat od nuly. Na druhou stranu - dokud není učebnice stažená celá, nelze ji otevřít.

  • Učebnice se čas od času aktualizují (vždy je v aplikaci napsáno, o jak velký soubor se jedná)

  • Učebnice je možné si roztřídit do knihoven podle dětí, kterým patří, což usnadňuje orientaci

  • Nelze tisknout (aspoň jsem nepřišla na to jak), což je u mladších dětí škoda a možnost tisku bych ocenila

  • Obrázky a grafy se dají kliknutím zvětšit, takže je lze studovat v detailu

  • Učebnice obsahují videa  nebo odkazy na videa na youtube, což je skvělé pro názornost např. v chemii či fyzice. I odkazy na videa jsou velkou pomocí, protože nemusíte vhodná videa hledat sami. Autor učebnici se dal tu práci za vás a ušetřil vám spoustu času.

  • V učebnicích najdete odkazy na rozšiřující cvičení (opět nutný přístup na internet) či texty, které se tématem zabývají podrobněji

  • Součástí jazykových i jiných učebnic jsou poslechy

 

Měli jsme tu teď o víkendu na návštěvě rodinu, která by se se svými dětmi také ráda vyrazila na rok cestovat do zahraničí. Obě jejich děti jsou školou povinné a jejich maminka má ze školy podobné obavy jako já měla jsem já. Tak jako nás na festivalu Overland psychicky podpořili NarubyLife, snažili jsme se podpořit i my tyto rodiče, že to jde zvládnout, že nedělají nic nezákonného a že existuje jistá podpora (školy specializující se na tyto žáky, elektronické učebnice). Zároveň jsme jim říkali, že jejich děti se stejně jako ty naše (mluvím o holkách, pro Kubu byla škola víceméně nutné zlo) díky škole v této podobě neskutečně osamostatní a naučí se být zodpovědné za vlastní vzdělávání. Že právě toto je obrovský přínos – ne vlastní učivo, ne to, co se během cesty dozvědí při cestování, ale hlavně zodpovědnost, samostatnost a schopnost si učivo a úkoly plánovat a plnit je průběžně. To je něco, co se bude dětem hodit ve škole i v práci. Na druhou stranu je třeba říct, že je to pro děti velká zátěž a ne každému to vyhovuje. Je potřeba jim dát podporu, pokud ji potřebují, a neočekávat, že budou vše zvládat od začátku samy. Naše holky pomoc potřebovaly v prvním pololetí, ve v druhém už si vzdělávání řídily samy. Někomu tato samostatnost vyhovuje natolik, že v této formě vzdělávání pokračuje i po návratu z cest (např. syn od NarubyLife). Naše děti se naopak těší až po prázdninách nastoupí do normální kamenné základní školy s normálními paními učitelkami. Bude to pro ně i pro mne velká úleva.

 

Pokud máte nějaké dotazy, neváhejte se zeptat v komentářích. Ráda na otázky odpovím.